Gezonde gewoontes

De manier waarop u leeft, bepaalt voor een groot deel hoe gezond u bent. Zo is het belangrijk om elke dag te bewegen, gezond te eten en genoeg te slapen.

Gezond eten
Gezond eten is voor iedereen belangrijk. Maar voor mensen die chronisch ziek zijn is het extra belangrijk. U hoeft soms maar kleine dingen te veranderen om een groot verschil te maken. Een paar tips:

  • Eet per dag twee stukken fruit en 200 gram groenten.
  • Eet zo weinig mogelijk voeding die niet in de schijf van vijf staat.
  • Eet twee keer per week vis. Het liefst vette vis, bijvoorbeeld makreel.
  • Kies voor onverzadigde vetten, want deze zijn gezonder dan verzadigde vetten. Op het etiket van een product staat hoeveel vetten erin zitten.
  • Eet zo weinig mogelijk zout.
  • Drink weinig alcohol: niet meer dan 1 glas per dag.

Voor alles hierboven geldt dit: begin met kleine aanpassingen. Zo zijn uw nieuwe eetgewoonten makkelijker vol te houden. Wilt u meer weten over gezonde voeding? Kijk op de website van het voedingscentrum.

Meer bewegenMeer bewegen is voor iedereen gezond. Bij bewegen hoeft u niet direct aan sport te denken. Ook een wandeling of het huishouden doen zijn vormen van beweging. Een paar tips:

  • Probeer iedere dag een half uur te bewegen. U kunt dit verdelen in blokken van twee keer een kwartier of drie keer tien minuten.
  • Kies eens voor de fiets in plaats van de auto als u boodschappen doet.
  • U kunt beter iedere dag een half uur bewegen dan twee keer per week een uur sporten.
  • Probeer vaker te bewegen: parkeer de auto iets verder weg zodat u een eindje moet lopen. Werk vaker in de tuin. Kies voor de trap in plaats van de lift.
  • Sporten is makkelijker vol te houden als u een maatje heeft. Sport samen met een vriend of vriendin. Of kies voor een teamsport.
  • Krijgt u klachten als u beweegt? Bijvoorbeeld pijn in uw benen? Bel dan met uw huisarts.