Zorg bij chronische aandoeningen

Een chronische aandoening is een ziekte of aandoening die niet meer overgaat. Heeft u dat? Of is de kans groot dat u dat krijgt? Dan krijgt u hulp en ondersteuning.

Uw chronische aandoening
Heeft u diabetes, astma, COPD of een (verhoogde kans op) hart- of vaatziekte? Dan verandert er veel in uw dagelijks leven. Ketenzorg Arnhem helpt u hier graag bij. Uw huisarts en de praktijkondersteuners kijken samen met u naar wat u nog wel kunt. U krijgt advies over hoe u met uw aandoening kunt omgaan. En over welke risico’s er zijn. Daarnaast kijkt de praktijkondersteuner welke andere zorgverleners u (ook) kunnen helpen. Voor meer informatie over uw aandoening klikt u op de blokken aan de rechterkant.

Zorgprogramma
Er zijn zorgprogramma’s voor diabetes, astma, COPD, hart- of vaatziekte en psychische problemen. In ieder programma kijken de zorgverleners naar uw persoonlijke situatie. Ze bekijken wat het beste voor u is. En wie wat doet. U bespreekt met de praktijkondersteuner van uw huisarts het hele zorgprogramma. Ook als u vragen heeft over het zorgprogramma, kunt u bij hem of haar terecht.

Welke zorgverleners werken samen in het zorgprogramma?
Deze zorgverleners staan voor u klaar:

• Uw huisarts
  • Uw praktijkondersteuner
  • De doktersassistente
  • Ketenpartners, bijvoorbeeld een:
    • diëtist. Dat is iemand die veel weet over voeding.
    • medisch pedicure. Dat is iemand die voeten verzorgt.
    • podotherapeut. Dat is iemand die problemen met de voeten voorkomt en behandelt.
    • Leefstijlcoach. Dat is iemand die u kan helpen dagelijkse gewoonten aan te passen.

Wat zijn de kosten van het zorgprogramma?
Uw zorgverzekeraar betaalt de kosten. Behalve de kosten waarvoor u volgens de wet een eigen risico betaalt. Bijvoorbeeld medicijnen en bloedonderzoek.

Uw zorgverzekering stuurt u iedere maand een overzicht. Hierop staat ‘Ketenzorg Arnhem’, en een bedrag. Dit bedrag betaalt de zorgverzekering iedere maand aan de huisartsenpraktijk. U hoeft hiervan niets zelf te betalen.

Uw gegevens
In het zorgprogramma werken verschillende mensen samen om u zo goed mogelijk te helpen. Ze stellen u vragen en doen onderzoek. Deze gegevens komen in uw dossier. Het is handig als de zorgverleners bepaalde relevante onderdelen uit dit dossier kunnen delen met elkaar. Dat doen ze alleen als u daar toestemming voor geeft. Wilt u het niet? Meld dit dan bij uw huisarts. Natuurlijk houden de zorgverleners zich aan wettelijke regels over privacy.

Contactpersoon
Uw praktijkondersteuner is uw contactpersoon voor al uw vragen rondom uw chronische aandoening. Heeft u met spoed een arts nodig, en is uw huisartsenpraktijk gesloten? Bel dan met de huisartsenpost: 026 - 389 96 96.