Leven met een chronische aandoening

Diabetes is een chronische aandoening waarbij het lichaam de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed niet meer in evenwicht kan houden. Dit komt doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt. Of helemaal geen insuline meer. Daardoor blijft er te veel glucose in het bloed. Een ander woord voor diabetes is suikerziekte.

Diabetes gaat niet meer over. Maar door een goede behandeling kunnen de  klachten wel minder worden. Of zelfs verdwijnen. Zonder klachten heeft u nog wel diabetes. De huisartsenpraktijk blijft u begeleiden om te voorkomen dat de klachten terugkomen.

2 types diabetes
Er zijn 2 soorten diabetes, type 1 en type 2 diabetes. Mensen met type 1 diabetes worden meestal begeleid door de internist in het ziekenhuis. Hun behandeling valt niet binnen het zorgprogramma diabetes. Uw huisarts of praktijkondersteuner kan u vertellen welk type diabetes u heeft.

Welke klachten hebben mensen met diabetes?
Mensen met diabetes en te veel glucose in het bloed hebben vaak de volgende klachten:

• Veel moe zijn
  • Veel dorst en vaak plassen
  • Last van de ogen: wazig zien, dubbel zien of slecht zien
  • Wondjes genezen slecht
  • Ontstekingen die vaak terugkomen. Bijvoorbeeld een blaasontsteking
  • Niet goed diep kunnen ademhalen
  • Pijn hebben in de benen bij het lopen

Wat kunt u doen?
Onze Huisartsen heeft een speciaal zorgprogramma diabetes om u te helpen. U leert zo goed mogelijk te leven met diabetes.
Hier leest u meer over diabetes.

Hoe kunt u diabetes voorkomen?
Diabetes type 2 kun je voorkomen. Doet u de dingen die hieronder staan? Dan wordt de kans een stuk kleiner dat u diabetes type 2 krijgt.

• Stop met roken
  • Beweeg minimaal een half uur per dag
  • Eet gezond. Dus weinig vet en suiker, veel groente en fruit.