Leven met een chronische aandoening

Diabetes (suikerziekte) is een chronische aandoening waarbij het lichaam de bloed-suikerspiegel niet meer in evenwicht kan houden. Dit komt doordat het lichaam te weinig insuline heeft of helemaal geen insuline meer aanmaakt, waardoor er teveel glucose (suiker) in uw bloed zit.

Diabetes gaat niet meer over, dit betekent dat het chronisch is. Klachten als vermoeidheid, meer dorst, slechter zien en veel plassen gaan gepaard met diabetes. Deze klachten kunnen verminderen of zelfs verdwijnen als u behandeld wordt voor uw aandoening.

Symptomen van diabetes

Niet iedereen heeft duidelijke klachten wanneer ze diabetes hebben. Er zit verschil in de symptomen tussen diabetes type 1 en type 2.

Symtomen diabetes type 2:

• veel moe zijn;
  • veel dorst en vaak plassen;
  • last van ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien;
  • wondjes genezen slecht;
  • vaak terugkerende infecties zoals een blaasontsteking;
  • kortademig zijn;
  • pijn in de benen bij het lopen.

Symptomen diabetes type 1:

• ziek en beroerd voelen;
  • gewichtsverlies zonder reden;
  • veel dorst en vaak plassen;
  • veel of juist helemaal geen honger hebben;
  • slecht of wazig zien;
  • misselijk zijn of overgeven.

Diabetes voorkomen

Een terechte vraag is of je diabetes kunt voorkomen. Dit is deels mogelijk, maar deels ook niet. Niemand kiest ervoor om diabetes te krijgen. Bij diabetes type 1 is het niet mogelijk de aandoening te voorkomen, maar bij type 2 kun je dit vaak wel. Met een half uur bewegen per dag, gevarieerd en gezond eten en stoppen met roken beperk je het risico al voor de helft.

Onze Huisartsen heeft een speciaal zorgprogramma diabetes om u te helpen en leren zo goed mogelijk met deze chronische aandoening te leven.

Voor meer informatie over diabetes kijk je op dvn.nl.