Leefstijl

Uw leefstijl kan een grote bijdrage leveren aan uw gezondheid. Het is onder andere belangrijk om elke dag te bewegen, gezond te eten en een goed dag- en nachtritme te hebben.

Gezond eten

Gezond eten is voor iedereen belangrijk, maar voor chronisch zieken is het extra belangrijk. Kleine aanpassingen in uw eetpatroon kunnen al een groot verschil maken. Om u op weg te helpen leest u hier een aantal tips:

  • Eet per dag minimaal twee stuks fruit en 200 gram groenten;
  • Beperk de inname van voeding die buiten de schijf van vijf vallen;
  • Eet tweemaal per week vis, bij voorkeur vette vis;
  • Kies voor gezonde onverzadigde vetten;
  • Beperk de inname van zout;
  • Let op het gebruik van alcohol;
  • Begin met kleine aanpassingen, zodat uw nieuwe eetpatroon vol te houden is.

Meer informatie over gezonde voeding? Kijk op de website van het voedingscentrum.

Meer bewegen

Iedereen heeft baat bij meer beweging. Een gezonde levensstijl houdt onder andere in dat u iedere dag dertig minuten beweegt. Bij bewegen hoeft u niet direct aan sport te denken, ook een wandeling of het huishouden vallen onder beweging. Om u te laten zien hoe makkelijk u meer kunt bewegen hier een aantal tips:

  • Probeer iedere dag een half uur te bewegen. Dit kan verdeeld worden in blokken van twee keer een kwartier of drie keer tien minuten;
  • Kies eens voor de fiets in plaats van de auto voor een kleine boodschap;
  • U kunt beter iedere dag een half uur bewegen dan twee keer per week een uur sporten;
  • Probeer vaker te bewegen, parkeer de auto iets verder weg zodat u een eindje moet lopen. Werk vaker in de tuin. Kies voor de trap in plaats van de lift;
  • Sporten is makkelijker vol te houden als u een maatje heeft. Ga samen met een vriend of vriendin of kies voor een teamsport;
  • Heeft u klachten wanneer u (meer) beweegt? Neem dan contact op met uw huisarts