Reizen en Ziekte

17 juni 2022 -  Algemeen, Gezondheidstips

In het buitenland komen andere ziektes voor dan in Nederland. Ga je op reis dan is het belangrijk om na te gaan welke ziektes voorkomen op je reisbestemming. Of het nu gaat om een reis naar zuid Europa of naar de tropen.

Het is bekend dat reizigers naar (sub)tropische landen gemakkelijk bepaalde infectieziekten kunnen oplopen. Reizigers met een reeds bestaande ziekte of aandoening hebben daar mogelijk nog meer last van. Om de risico’s zoveel mogelijk te beperken, krijgen reizigers voor vertrek advies en vaccinaties volgens de richtlijnen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Informatie voor de reiziger (lcr.nl)

Voorkomen is beter dan genezen

Wilt u voorkomen dat u ziek wordt, begin minstens 2 maanden voor vertrek met uw voorbereidingen:

• Haal de juiste prikken (inentingen), zoals tegen hepatitis A, tetanus of gele koorts.
  • Vraag welke medicijnen u het best mee kunt nemen, zoals tegen diarree, pijn, uitdroging, ontsteking of malaria.
  • Vraag informatie bij uw huisarts of kijk op LCR waar u prikken kunt halen.
  • Zorg dat u weet wat u kunt doen om te voorkomen dat u besmet wordt door water, voedsel, seksueel contact of bloed.
  • Neem DEET mee tegen muggen.
  • Denk ook aan bescherming tegen de zon, zoals crèmes met UV-filter, hoed en zonnebril.
  • Neem eventueel een eerstehulp-set (EHBO) mee met verbandmiddelen, verbandschaar, pleisters, splinterpincet, insectenbeet-pompje, vinyl handschoenen en desinfecterend middel.
  • Zorg dat u gezond en uitgerust op reis gaat. De kans op ziekten of ongelukken is dan kleiner.

Voor meer informatie kunt u kijken op thuisarts.nl

Ik wil ziekte op reis voorkómen | Thuisarts.nl