Campagne ‘Kan mijn klacht wachten tot de huisarts open is'?

Sinds maandag 17 juni is een landelijke campagne van start gegaan om de zorgvraag op de huisartsenspoedposten te verminderen. Gericht op twee specifieke doelgroepen: ouders met jonge kinderen en amateursporters in teamsporten.
17 Jun 2024

Nederlanders bellen de huisartsenspoedposten vaak voor vragen en klachten die kunnen wachten tot zij bij hun eigen huisartsenpraktijk terecht kunnen. Hierdoor zijn wachtrijen onnodig lang en neemt de werkdruk toe. In de regio en landelijk zetten de huisartsenspoedposten en InEen zich in om hierin verandering te brengen. Onder meer door uit te dragen dat de huisartsenspoedpost alleen bedoeld is voor urgente zorgvragen.

'Spoed-imago'

Uit onderzoek van Ipsos in opdracht van InEen kwam naar voren dat het wijzigen van de naam huisartsenpost in huisartsenspoedpost zorgt voor een duidelijker ‘spoed-imago’ onder het publiek. Daarom hebben de huisartsenspoedposten verenigd in InEen in 2023 besloten de naam landelijk te wijzigen. Het landelijke logo voor huisartsenspoedposten is hierop aangepast. De publiekscampagne ‘Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is’ brengt het spoedeisende karakter en de naamswijziging van de huisartsenspoedposten onder de aandacht.

Wat gebeurt er landelijk?

Van 17 juni tot en met 17 juli loopt er een social media campagne gericht op ouders met jonge kinderen. In september is er een social media campagne gericht op amateursporters in teamsporten. De landelijke posts leiden de bezoekers naar de campagnesite huisartsenspoedposten.nl. Op de site leggen we uit waar de huisartsenspoedpost voor is en hoe deze werkt. Daarbij stimuleren we bezoekers om bij twijfel eerst op de website van de huisartsenspoedpost in de buurt, moetiknaardedokter.nl of thuisarts.nl te checken. Met als doel inzicht te geven dat men in de meeste gevallen kan wachten tot het moment dat de huisarts weer open is.

Naar de campagnesite